Trening kettlebell - czym są odważniki kulowe (kettlebell) : 02.09.2017

Odważniki kulowe to jedne z najbardziej uniwersalnych narzędzi treningowych, stosowanych dziś w klubach fitness i sekcjach sportowych, które przy odpowiednim użyciu pozwalają rozwinąć ogólna kondycje fizyczną, wszechstronną siłę, dynamikę, moc, gibkość, a także ukształtować ciało w najbardziej naturalny sposób wyrównując masę mięśniową, nie powodując przy tym jej nadmiernego przyrostu . Trening kettlebell znajduje także zastosowanie w wielu dyscyplinach sportowych, między innymi w sportach walki oraz bieganiu, jako narzędzie ogólnego przygotowania motorycznego zawodników. Co ciekawe, do zrobienia treningu potrzebujesz jedynie kilku metrów kwadratowych wolnej przestrzeni i jeden odważnik.

Ćwiczenia z kettlebell - jak zacząć?

Sam odważnik kettlebell na niewiele się zda, kiedy nie wiadomo jak bezpiecznie go używać. Trening kettlebell najlepiej zacząć pod okiem fachowego instruktora, który przedstawi podstawy metodyczne oraz elementarne zasady pracy z kettlem. Bardzo istotną rzeczą w trakcie pierwszych zajęć jest odpowiedni ciężar kettla. Nie może być za duży, ponieważ nie będziemy w stanie dobrze opanować techniki ćwiczeń. Zdecydowanie lepiej zacząć treningi z mniejszym ciężarem skupiając uwagę na elementach technicznych, niż zmagać się z dużym obciążeniem walcząc o przetrwanie. Zawsze należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Dla kobiet  zaleca się odważnik 8 kilogramowy, dla mężczyzn 16 kilogramowy. Nie jest to oczywiście sztywna zasada, ciężar zawsze jest dobierany indywidualne do aktualnych możliwości osoby trenującej. Nie jest to też nic trudnego, adepci już po kilku sesjach treningowych pod okiem dobrego trenera, są w stanie sami bezpiecznie wykonywać podstawowe ćwiczenia oraz cieszyć się ich efektywnością.

 

Trening kettlebell - dla kogo?

Kettlebell to zajęcia dla wszystkich, nie ma w nich szczególnych ograniczeń, jedynym warunkiem jest brak przeciwwskazań zdrowotnych, stwierdzony przez lekarza lub fizjoterapeutę. Treningi skierowane są do kobiet, mężczyzn, a także do seniorów. Wszystko zależy od ciężaru kettla, odpowiednio dobranych ćwiczeń oraz właściwego doboru intensywności. Każdy z nas chce wyglądać i czuć się dobrze. Trening kettlebell skierowany jest właśnie do takich osób. Wzmocnienie siły bez nadmiernego rozrostu tkanki mięśniowej, a także bardzo duże zaangażowanie mięśni całego ciała, w tym pośladków, grzbietu i nóg to tylko jedne z wielu zalet, które zadowolą wymagające panie oraz żądnych solidnego treningu wymagających mężczyzn.

 

Kettlebell - ćwiczenia dla początkujących

Trening kettlebell to przede wszystkim ćwiczenia balistyczne, czyli takie, w których odważnik jest w ruchu, angażując całe ciało do kontroli toru jego lotu. Najważniejszymi zasadami tego typu zadań ruchowych są odpowiednia technika oraz świadomość własnego organizmu. Bez tych dwóch składowych, ryzykownym wydaje się zalecanie ćwiczeń dla osób początkujących, ponieważ brak choćby odpowiedniego napięcia mięśni brzucha może przyczynić się do kontuzji, kiedy odważnik jest w ruchu. Podstawowe ćwiczenia statyczne od których warto zacząć trening z kettlem to martwy ciąg, czyli podnoszenie odważnika z podłogi do wysokości ud oraz popularny goblet squat, czyli głęboki przysiad z ciężarem trzymanym przy ciele na wysokości klatki piersiowej. Oczywiście przy obu ćwiczeniach należy pamiętać o wszystkich  niezbędnych składowych, gwarantujących bezpieczeństwo ich wykonania, są to, między innymi,  proste plecy, ściągnięte łopatki, napięte mięśnie brzucha oraz pośladków, a także prawidłowy oddech.

 

Trening kettlebell - podsumowanie

W literaturze przedmiotu Pavla Tsatsulina można spotkać określenie, że kettlebell to „kula z uchwytem i jednocześnie przenośna siłownia” przy czym zajęcia można zrobić dosłownie wszędzie, mając do dyspozycji tylko jeden odważnik. Trening kettlebell zapewnia także efektywną utratę tkanki tłuszczowej bez nadmiernej ilości ćwiczeń aerobowych. Wszystko to można osiągnąć przy krótkich i intensywnych sesjach, poświęcając na to niewiele czasu. To zdecydowana przewaga treningu kettlebell nad innymi formami ćwiczeń. Kettlebell to uniwersalne narzędzie, tak dla amatorów, jak i dla profesjonalnych sportowców, wzmacniające kompleksowo całe ciało, a także eliminujące tak zwane najsłabsze ogniwa naszego organizmu, poprzez wymuszanie prawidłowych wzorców ruchowych, o których przeciętny człowiek przy dzisiejszym trybie życia często zapomina.

 

Maciej Łuczak

Strona www > kliknij tutaj

Facebook > bądĹş na bieżąco

Instagram > kliknij tutaj


Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz

Nick:

Komntarz:

NEWSLETTER

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj nasze najnowsze oferty i promocje.

Dołącz do newsletter